söndag 15 december 2013

En torsdag blev till en fredag

Har haft fullt upp med att njuta av de sista stunderna i Island. På torsdagen skrev jag min sista tent och det firade vi med glögg (Ida lagade den från scratch!) och en Tilbury-konsert (kolla upp bandet!). På fredagen gick Inga och jag till två muséer vi inte besökt ännu, dom ligger lite utanför centrum så vi fick en trevlig promenad med det samma.

I första muséet såg vi en fotoutställning av Alexander Rodchenko och en samling målningar av en av Islands främsta kostnärer Jóhannes S. Kjarval. Hela muséet har fått sitt namn efter honom, Kjarvalsstadir. Jag hade sett framemot att se hans konst under hela halvåret så jag var minst sagt nöjd. Vi gillade båda utställningarna hemskt mycket, rekommenderas! Efter det gick vi vidare till nästa museum, Àsmundarsafn. Àsmundur Sveinssons hus han låtit bygga till sin familj inspirerat av både Medelhavsområdet och pyramider, maffigt! Han är då Islands mest kända skulptör.

Àsmundarsafn

En bild inifrån

Och utifrån med Inga

Alexander Rodchenko - Lily Brik, 1924

Jóhannes Kjarval - Yearning for Flight (Leda and the swan)

Och till sist lite Tilbury:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar